Przeznaczony do zadań ratowniczych, patrolowych i cywilnych na wodzie, lądzie i lodzie. Sprawdzony podczas działań ratowniczych.
Poduszkowce są urządzeniami o bardzo specyficznej konstrukcji i zasadzie działania, ale dzięki temu mają możliwość wykonywania w stosunkowo łatwy sposób zadań dotychczas uważanych za bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do wykonania.
Urządzenie kształtem i obszarem działania przypomina łódź-amfibię, ale konstrukcja kadłuba, zespół napędowy, oraz zasada działania jest typowo lotnicza. Połączenie takie daje w efekcie pojazd posiadający zalety i łodzi i samolotów, jest znacznie szybszy od łodzi, bezpieczniejszy od samolotów, niewrażliwy na gęstość, typ podłoża, pory roku, posiada bardzo szeroką gamę możliwych zastosowań cywilnych, ratowniczych i militarnych.
Eksploatacja poduszkowca nie wymaga budowy portów, czy nadbrzeży. Poduszkowce mogą z szybkościami rzędu 100km/h transportować ludzi i towary na rzekach i jeziorach - zarówno po wodzie jak i po lodzie, czy lądzie, po mieliznach, bagnach, rozlewiskach, ruchomych piaskach pustyni i śniegu. Nie są wrażliwe na nurt, głębokość czy przeszkody ukryte tuż pod powierzchnią wody nie czynią krzywdy zwierzętom np. rybom, hipopotamom, krokodylom.
Poduszkowiec to szybki i bardzo sprawny środek transportu mający szerokie zastosowanie: jako pojazd dla straży, policji, lekarza, listonosza, geodety, służb ochrony rezerwatów, ekipy TV, karetka, taksówka, itp. Jest równie skuteczny na obszarach Skandynawii z olbrzymią ilością jezior, Afryki z bezdrożami, terenami pustynnymi zalanymi w porze deszczowej, Ameryki Południowej z rozlewiskami Amazonki, Ameryki Północnej z bagnami na Florydzie, rzekami i jeziorami Kanady, polami ryżowymi, mokradłami Azji, rafami koralowymi Australii, może wozić turystów z Warszawy do Kazimierza, Gdańska na Hel, po wysepkach w Chorwacji, Grecji czy delcie Okavango w Afryce.
Poduszkowce są niezastąpione w akcjach ratowniczych w czasie klęsk żywiołowych, zarówno przy ewakuacji i zaopatrzeniu ludności w czasie powodzi we Wrocławiu jak i Chinach, Rumuni, Indiach, Ameryce, Francji, Niemczech, Etiopii czy po przejściu fali tsunami w Malezji, itd. Mogą wspierać działania antyterrorystyczne, asekurować nurków pracujących w wodzie jak i pod lodem, ratować ludzi i zwierzęta na lodzie, transportować wojsko po polach minowych, wykonać desant przez rzekę przez bagno jak i po cienkim lodzie.
Parametry techniczne
Wymiary: długość x szerokość x wysokość |
4100 x 2100 x 1600 mm |
Masa własna |
300 kg |
Udźwig max na wodzie |
300 kg |
Udźwig max na lodzie i lądzie |
400 kg |
Silnik: Verner |
75 KM 4-suw |
Zużycie paliwa (75% wydajności) |
9 L/h |
Prędkość przelotowa |
50 km/h |
Prędkość max |
90 km/h |
Wysokość unoszenia max |
25 cm |
Pełna specyfikacja do pobrania
Polski Rejestr Statków - orzeczenie techniczne
Poduszkowiec Anakonda